CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Monday, May 31, 2010

Tokek berat 300gram atau panjang >14 inci berharga rm60,000 ke atas??

"Tokek" memang binatang yang hebat!! Cicak geko ini saya dapat lihat membawa satu fenomena baru terhadap masyarakat di kebanyakan tempat khususnya di seluruh Sabah. Di mana-mana pun cerita tokek tetap mendapat sambutan seolah-olah sesuatu yang amat besar telah berlaku di sini.

Pencarian tokek ini semakin giat dijalankan di mana-mana saja yang dikatakan ada potensi tokek ini hidup misalnya di tunggul-tunggul kayu dan sebagainya. Selain daripada itu Khabarnya ada yang sanggup berhenti kerja untuk menumpukan sepenuh perhatian mencari dan membela tokek... tapi adakah tindakan ini betul?? Atau merupakan satu kerugian?
Setahu saya bukan mudah untuk mencari tokek yang benar-benar boleh mencapai 200gram apatah lagi 300gram.. Jika gagal dalam mencari tokek itu bagaimana dengan kerja yang telah ditinggalkan?? Sudah nyata pengaruh tokek ini memang besar terhadap kehidupan...yalah, siapa yang tidak mahu duit mudah!!

Menurut pembeli tokek.. "tokek" yang mempunyai berat 500gram boleh mengubati 150 orang pesakit yang dikatakan 'aids'. Betul atau tidak yang penting adalah pulangan yang lumayan jika anda berjaya mendapatkan tokek tersebut. Menurutnya lagi jika kita menjumpai tokek yang cukup syarat maka beliau akan mendapatkannya pada bila-bila masa dengan harga yang sesuai..Memang dashyat..

Tokek akan turun berat badannya dengan cepat jika keadaan tidak sesuai tetapi lambat naik walaupun kita berikan makanan yang banyak....Entahlah siapa yang akan mendapat habuan yang paling besar dalam masa terdekat..

 

Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much.
Bookmark and Share
Share

4 comments:

Unknown said...

apakah menatang TOKEK itu? aku budak Sabah jugak. Tp..... blur. haha

iddinm said...

Ann..
Cicak liar tapi bukan cicak kubin
wakakaka

Anonymous said...

Ternyata berita tentang harga tokek yang mahal tidak saja terjadi di Indonesia, tetapi di Malaysia juga demikian adanya. Beredar kabar bahwa harga tokek dengan berat 400 gram keatas bisa mencapai US$ 200,000 (two thousand hundred dollar)dalam setiap 100 gramnya. Jika beratnya mencapai 400 gram berarti harganya US$ 800,000.00. Btw, nice info bro, keep on seacrh for the updated price of giant gecko.

Wassalam,
Ahmad Sujatmiko

Anonymous said...

betul ka cerita ni???sepa tu pembeli?sepa tu penjual?

Entri-Entri terkini