CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Friday, June 25, 2010

Dr Mahathir mahu peperiksaan lain gantikan UPSR dan PMR..?

Kelmarin bekas PM Dr. mahathir mahu supaya peperiksaan atau ujian lain diwujudkan untuk menggantikan peperiksaan UPSR dan PMR yang dicadangkan untuk dimansuhkan..

Jadi apa relevennya keputusan jika pemansuhan itu diteruskan? Bukankah itu namanya 'kopi ping' yang sudah dibayar dan order 'kopi ais' yang baru akan dibayar? Bagus lagi naik tarafkan peperiksaan yang sedia ada dan setarafkan dengan apa yang dimahukan oleh TPM. Maksudnya di sini ialah buat penambahbaikan peperiksaan sedia ada dengan menghasilkan peperiksaan versi TPM..

Dibawah ialah kenyataan bekas TPM semasa wawancara dengan akhbar utusan Malaysia hari ini:

KANGAR 24 Jun - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, sebarang pemansuhan terhadap peperiksaan utama negara perlu digantikan dengan ujian setaraf.
Menurutnya, apa juga pendekatan yang dilaksanakan oleh kerajaan berhubung perkara itu, perlu ada satu ujian yang dapat mengukur kebolehan seseorang pelajar.
"Walau apa pun yang kita cari, kita terpaksa mengadakan satu jenis ujian. Kalau tidak, kita tidak dapat tahu kebolehan seseorang," ujarnya pada majlis perjumpaan dengan rakyat Perlis di Dewan 2020 di sini hari ini.
Beliau mengulas cadangan memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini.
Hadir sama pada majlis itu ialah isterinya, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd Ali; Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu dan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim.
Dr. Mahathir turut menjelaskan, sistem peperiksaan sekarang boleh digantikan dengan sistem peperiksaan lain.
"Yang salah bukan peperiksaan tetapi cara memeriksa, justeru kita boleh kaji sistem peperiksaan yang ada sekarang tetapi kalau kita tidak buat langsung ujian, itu tidak boleh," tegas beliau.
Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin mencadangkan agar dimansuhkan peperiksaan berkenaan kerana sistem pembelajaran kini dilihat terlalu berorientasikan peperiksaan berbanding memberi pendidikan holistik kepada para pelajar.
sumber:



Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much. 

Bookmark and Share
Share

Entri-Entri terkini