CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Thursday, June 24, 2010

Bila anda tidak kawal nafsu anda beginilah jadinya....


Nafsu adalah sesuatu yang ada dalam diri manusia yang paling sukar dikawal.. Ini kerana nafsu akan sentiasa mempunyai kekuatan dalam membawa seseorang untuk melakukan perkara tertentu walaupun kadangkala perkara ini amat tidak baik..

Dalam konteks ini saya contohkan 'makan' sebagai salah satu perkara yang dikawal oleh nafsu. Memang kebanyakan orang gagal dalam mengawal nafsu makannya terutama apabila anda dihidangkan dengan makanan kegemaran anda..

Tapi awas jika anda tidak dapat mengawal nafsu makan anda dan terus membiarkannya menguasai diri anda maka kemungkinan anda akan jadi seperti di bawah.. Bukan sahaja binatang yang gagal mengawal nafsu tetapi manusia juga...Kita kongsikan gambar di bawah..  

Besarnya kucing ini

Dan ini lebih teruk..siap main suap-suap kat mulut lagi...masih tak sedar-sedar..

Jadi kesimpulannya dalam mengawal nafsu ini hanya anda yang mampu mengawalnya 100% dan bukan orang lain.. Orang lain hanya boleh advice tapi pelakunya adalah anda..Berjaya atau tidak bergantung sepenuhnya dengan anda.. Kalau anda tidak mahu melakukannya maka anda tidak akan berjaya mengawal nafsu itu..Maka akibatnya akan ditanggung oleh anda juga dan bukan orang lain..


Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much. 

Bookmark and Share
Share

1 comment:

Ken Wooi said...

haha.. become fat =P

Entri-Entri terkini