CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Thursday, December 10, 2009

WANG ROYALTI ATAU WANG EHSAN...

Assalamualaikum,

Saya tertarik dengan perbalahan antara Datuk Nik Aziz dan Datuk Nazri..
Cabar mencabar berkaitan dengan wang royalti minyak untuk Negeri Kelantan.. Saya tidak mau cakap panjang lebar berkaitan dengan wang royalti kerana saya pun tidak arif tentang nya... Tapi bila di sebut wang royalti dan wang ehsan... kalau saya memang ada bezanya...

1) Wang Royalti : Mungkin wang bayaran yang tetap misalnya dalam bentuk % dari nilai yang telah diambil dan telah disebutkan dalam perjanjian sama ada bertulis atau lisan..

2) Wang Ehsan adalah wang yang diberikan begitu saja dan bukan melalui % dari pengambilan minyak dan nilainya pun tidak tetap bergantung kepada si pemberi..

Tapi persoalan yang lebih penting ialah jika wang royalti itu diberikan, saya bimbang pihak yang menerima pula gagal dalam pengagihan wang tersebut... Biasalah kalau wang, lupa segala.. Kalau dapat agihkan dengan seadilnya alhamdulillah la...

Harap segala ini dapat diselesaikan dengan adil dan cepat kerana rakyat la yang akan menanggung kesan daripadanya... Pemimpin mungkin tidak seberapa..

Waallahualam... Share

Entri-Entri terkini