CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Thursday, April 29, 2010

TIDAK SEMUA POLIS ITU JAHAT @ MENGAMBIL RASUAH??..

Sekarang di mana-mana sahaja hangat menceritakan tentang masalah Pihak Polis yang tidak jujur dalam menjalankan tugas. Ada polis yang dikatakan bertindak diluar batasan dan sebagainya. Apa yang saya mahu tulis di sini adalah untuk mengatakan bahawa tidak semua polis itu jahat, makan rasuah dan sebaginya seperti yang dikatakan sekarang. Memang ada pihak yang sering mengatakan perkara yang sedemikian tetapi adalah tidak adil jika kita beranggapan seperti itu.. Benarkah??

OK. Cuba anda bayangkan perkara ini.. Di dalam sebuah kampung ada seorang pencuri dan sering melakukan kerja mencurinya.. Jadi bolehkah kita katakan yang semua orang di kampung itu sebagai pencuri?? Tentu tidak adilkan.. Takkan lah disebabkan oleh masalah seseorang atau beberapa orang maka semua yang berkerja dalam bidang itu dipersalahkan. Bukalah minda anda luas-luas sikit supaya anggapan anda itu tidak terlalu mengikut perasaan melalui fikiran yang sempit.

Jika pihak polis melakukan sesuatu yang baik untuk masyarakat, jarang orang yang tulis di surat khabar biar untuk sebarispun tapi jika ada berita yang kurang baik di pihak polis, kalau boleh mereka mahu penuhkan akhbar mereka dengan berita itu.. Nasib baiklah ruangan untuk laporan seperti ini agak terhad juga.

Kalau saya sendiripun agak kecewa juga kadang2 dengan pihak polis ini juga maklumlah mereka ini pun manusia juga. Bila ada warga asing yang saya dengar cakap dengan kawannya " Kau tidak takut kah turun ke bandar dengan hanya bawa surat cuti, tanpa pasport" dan kawannya jawap "Alaa..bukan apa, bawa saja duit sikit la, buka apa2 polis tu". Sangat sakit hati aku mendengar ungkapan sedemikian. Kalau kita warga Malaysia, bila kita pandu kereta tanpa memasang tali pinggang tentu pakai kalau diingat kerana segan dengan polis selain untuk keselamatan kita sendiri. Tetapi pendatang asing anggap kesalahan mereka ini ringan sahaja kerana adanya segelintir pihak polis yang tidak jujur kepada tugas, jabatan dan negara.

kita berharap agar perkara seumpama ini seharusnya tidak berlaku kerana kepada siapa lagi rakyat jelata mengharapkan keselamatan dalam negara kalau bukan pihak polis juga. Tetapi kalau perkara seumpama ini yang berlaku, susahlah. Diharapkan juga agar pihak polis jika ada dibangkitkan perkara seumpama ini, ambillah tindakan untuk membaiki keadaan dan bukan menyalahkan mana-mana pihak untuk kepentingan sendiri.. Tahniah kepada pihak polis yang menjalankan tugasnya dengan jujur dan amanah kepada rakyat dan negara.. 

Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much.

Bookmark and Share
Share

4 comments:

FataMorgana said...

ada juga yg sependapat dgn saya... terima kasih :)

nabilah_2908 said...

hrumm...betul tu...tak semua polis tu jht n ambl rasuah...

tp biasalah...bak kata pepatah...akibt nila setitik, rosak susu sebelanga.. :)

dillataib said...

btol gak tu.
tak sepatutnye sbb perkara ni,
kita tuduh sume polis Malaysia
jahat,tak bertimbang rasa.

yg jahat pasti dihukum.kalo tak didunia,di akhirat nati kn..

iddinm said...

Tulah ba... kesian kawan2 sekerja yang lain kan

Entri-Entri terkini