CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Sunday, May 16, 2010

Saya tidak berasa selamat berada di Malaysia??? Bagaiman anda dan kenapa??

Bila membincangkan persoalan ini banyak pendapat yang timbul tentang keselamatan yang dirasai oleh setiap penduduk di negara ini. Dalam ucapan-ucapan Datuk Najib, selalunya bila ada ceramah-ceramah yang berkaitan dengan 1 Malaysia.. persoalan ini yang sering timbul..

Anda sendiri bagaimana.. Bila PM kata dalam gagasan 1 Malaysia, semua orang tanpa mengira kaum, tiada yang akan tercicir.. Bila PM mengatakan yang sedemikian..benarkah semua orang di malaysia harus berasa selamat?? Memanglah kalau dibandingkan dengan negara luar contohnya Thailand..negara kita jauh lebih aman. Tiada kekacauan yang besar-besaran berlaku di sini..

bagi saya sendiri...memang pada kebanyakan tempat yang saya pergi saya akan berasa selamat dan saya pun tidak takut-takut untuk pergi ke tempat-tempat seperti itu misalnya di pasaraya2 dan lain-lain.. Walaupun begitu ada juga tempat yang saya agak takut-takut untuk ke situ.. misalnya di pasar malam dan jalan-jalan sunyi yang terpaksa kita lalui yang mana pak2 polis pun jarang sampai ke sini menyebabkan geng-geng samseng bermaharaja lela di sini.. 

Dulu ada kawan saya yang hendak pulang ke Bandar Lahad Datu Sabah dengan menaiki bas ekspress dari kota Kinabalu.. Beliau sampai di Lahad Datu pada jam 4 subuh dan berehat di dekat tepi jalan berhampiran dengan pejabat pos Lahad Datu.. Sedang beliau berehat, beliau didatangi oleh 2 orang yang menurutnya adalah pendatang dari negara jiran memeras ugut beliau dan membawa lari beg pakaiannya.. Semua sijil-sijil sekolahnya habis lesap..

Yang menjadi persoalannya ialah tempat beliau diperas ugut hanya 30 meter dari pondok kawalan polis di tengah bandar Lahad datu... sedangkan dekat dengan balaipun kena peras... apa lagi yang jauh sikit dan jalan sunyi...

Jadi kita sememangnya belum betul-betul selamat walaupun memang pihak berkuasa telah mencuba untuk membuatkan semua warganegara berasa selamat berada di dalam negara sendiri...   

Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much.


Bookmark and Share
Share

2 comments:

Kie-yu said...

agak setuju dgn anda
mcm2 kes ade skrg ni
nk dok uma sndri pon da rse x selamat~

iddinm said...

Kie-yu..
Anda di rumah sndri pun tidak berasa selamat... Tu di rumah, pa lagi kalau di luar rumah

Entri-Entri terkini