Google+ Followers

CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Thursday, August 12, 2010

Hukuman kepada Pembuang Bayi...Hukuman Gantung atau 30 tahun Penjara...

Setelah kes buang bayi semakin menjadi-jadi akhir-akhir ini maka Parlimen akhirnya telah meluluskan satu rang undang-undang sebagai hukuman bagi kesalahan membuang bayi di negara ini. Jika bayi yang di buang didapati telah meninggal dunia maka hukuman yang akan dikenakan adalah hukuman gantung sampai mati. jika bayi yang dibuang masih hidup ketika ditemui maka pesalah akan dikenakan dakwaan cubaan membunuh di mana hukuman yang boleh dikenakan ialah penjara 30 tahun..

Rata-rata penduduk menyambut baik keputusan Parlimen ini termasuklah NGO dan juga orang awam. Keputusan meluluskan undang-undang baru ini dipercayai akan mengurangkan secara drastik kes pembuangan bayi yang seakan menjadi amalan di negara kita sekarang.

Masalah utama dalam pembuangan bayi ini ialah keadaan di mana pasangan yang menjalinkan hubungan dan akhirnya terlanjur kerana gagal mengawal nafsu dan perasaan dan apabila sudah mengandungkan anak diluar nikah maka anak itu akan dibuang selepas dilahirkan. Masalah mengandung dikalangan remaja juga ditahap membimbangkan. kita sering didedahkan dengan berita tentang remaja perempuan yang baru berusia 14-15 tahun yang mengamalkan seks bebas dimana semuanya adalah disebabkan oleh tarikan seks yang ditonjolkan di internet atau di mana-mana. Perlu diingatkan bahawa video seperti ini juga sangat mudah di download ke handphone yang semakin canggih sekarang.

Oleh kerana jaringan internet melalui handphone amat sukar dikawal maka di sinilah pengaruh seks ini diperolehi dan akhirnya menjebakkan remaja tersebut ke arah pergaulan bebas dan akhirnya seks bebas. Apabila sudah kerap kali terlanjur dan "termengandung'' maka di sinilah potensi pembuangan bayi akan berlaku.. Ini kerana remaja sewaktu melakukannya tidak merasa malu dan asyik fikir kenikmatan yang dirasakannya, malangnya akan berasa malu apabila mengandungkan anak luar nikah..

Keputusan Parlimen dalam meluluskan rang undang-undang terhadap pesalah buang bayi ini memang bertepatan dengan waktu ataupun sepatutnya lebih awal lagi..

Timbul persoalan bagaimana mengesan pesalah yang membuang bayi tanpa dilihat?? Datuk Sharizat Abdul Jalil menjelaskan yang ujian DNA juga akan dilakukan ke atas tertuduh seperti yang dilakukan terhadap jenayah berat yang lain. Jadi tidak timbul keraguan dalam menjelaskan siapa pesalah yang sebenarnya kerana penguatkuasaan dan pemeriksaan terhadap pesalah membuang bayi adalah secara menyeluruh..

Kepada remaja dan sesiapa sahaja kita harus mengambil berat tentang undang-undang ini. Menyesal dahulu pendapatan..menyesal kemudian apalah gunanya.. semuanya sudah terlambat pada waktu itu...




Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much. 

Bookmark and Share
Share

2 comments:

iqbalsyarie said...

Mantap!akhirnya ada juga tindakan~semoga berjaya mengubah keadaan walaupun sedikit ;)
Bulan puasa kita perlukan makanan rohani,kan?Mind to eat? :)

ada masa,jemput la singgah ya :)

iddinm said...

Semoga kerajaan lebih mengambil berat tentang apa yang berlaku di dalam masyarakat sekarang dan membuat tindakan yang sewajarnya

Entri-Entri terkini