CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Wednesday, January 5, 2011

Facebook laman paling popular?? Google dan Twitter macamana?

New york:
Facebook mengalahkan google tahun ini sebagai laman paling popular di Amerika Syarikat menurut kajian syarikat penyelidikan internet, Experience Hitwise.






WWW.Facebook.com mencatat 8.93% kunjungan dari Amerika dari januari ke November diikuti web google 7.19%, Yahoomail 3.52%, Yahoo! 3.30% dan youtube 2.65%. Facebook mendahului google dari segi hits bulanansejak Mac lagi.

Bagaimanapun jika mengambil kira semua laman web google termasuk youtube,Gmail maka syarikat Google menarik 9.85% mendahului facebook dengan 8.93% dan yahoo 8.12%.

Syarikat pengesan online, Comscore minggu lalu pula meletakkan laman web Yahoo! sebagai paling banyak dilawati di Amerika pada bulan November lalu diikuti Google, Microsoft dan Facebook. Dalam skala global pula Google memegang kedudukan paling atas diikuti Microsoft, Facebook dan Yahoo! lapor Comscore.

Bagaimanapun penganalisis Greg Sterling dari laman web khas SearchEngineLand.com memberi amaran yang kajian Experian Hitwise tidak mengambil kira laman web dilawati menerusi perkhidmatan mudahalih seperti telefon atau komputer riba serta sejumlah carian ke atas browser google chrome yang mengabaikan google.com. Oleh itu keputusan tinjauan masih tisak dapat dipastikan.

Katanya lagi "ia lebih simbolik kepada populariti facebook yang mengalahkan google di Amerika" dan menunjukkan peningkatan pertumbuhan facebook. Dilaporkan terdapat 500 juta pengguna aktif di seluruh dunia.

Bagaimanapun Google dan Facebook adalah dua yang berbeza di mana google berbentu utiliti yang memberi pengguna pilihan untuk membuat keputusan manakala facebook lebih kepada hiburan.

Jika Facebook mampu diubah kepada aspek carian ianya pasti akan menjejaskan google. AFP





Sudah baca tu komen2 lah untuk perkongsian kita semua... Terima kasih. 

Bookmark and Share
Share

Entri-Entri terkini