CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Friday, April 30, 2010

DOKTOR ITU SENGAJA MENCABUL PESAKITNYA.. DIKENA HIDUP2 PULA TU

Doktor itu sengaja mencabul pesakitnya...dikena hidup-hidup pula tu..!!! Sepatutnya doktor ialah orang yang merawat sakit sesiapa sahaja yang mengalami sakit yang berkaitan. Misalnya bila seseorang itu mengalami demam selesma dan datang ke hospital atau klinik swasta @ kerajaan maka doktor yang bertugas di sana harus memberikan rawatan yang terbaik kepada mereka..bukan mencabul mereka hidup-hidup...


Sebenarnya apa yang saya cuba hendak sampaikan di sini ialah ada sesetengah doktor yang mengambil kesempatan ke atas pesakit yang datang ke premis mereka. Kisahnya ialah ada doktor yang hanya mengambil ringan keadaan pesakit yang datang. Contoh kes.. Doktor hanya tanya pesakit "Kamu sakit apa?" dan lepas tu dia ambil tekanan darah dan periksa denyutan jantung. Lepas tu doktor akan cakap "Ok.. saya akan bagi kamu ubat ini dan bla...bla.. lagi ubat, ambil di sana dan bayar di kaunter". 

Betulkah rawatan dengan hanya buat begitu. Ada lagi yang pernah saya alami sendiri di mana doktor yang bertugas tanya saya, kenapa tiada pesakit perempuan datang ya? Dalam hatiku, doktor ini macaa ada niat lain ja... Mungkin kalaupun dia tidak buat apa-apa terhadap fizikal tetapi dari segi emosi ada.
Bagi sesetengah doktor, etika perubatan itu kurang penting.. Perubatan adalah bisnes dan lebih ramai pesakit lagi bagus untuk bisnes mereka.. kalau boleh pertama kali pesakit datang ke premis mereka, mereka akan berikan ubat yang kurang bersesuaian dengan sakit yang dialami oleh pesakit mereka tetapi boleh mengurangkan sedikit sakit mereka.. Ini dilakukan supaya pesakit akan datang kembali dan "MEMBAWA DUIT LAGI" kepadanya.

Tetapi siapa yang tahu hal ini? kita semua bukan pakar dalam perubatan dan hanya akan menurut apa yang doktor akan cakap kepada kita kerana kita mahu cepat sembuh? Ya tak..
Kita terperangkap dalam dilema ini kerana kekurangan ilmu tetapi yang kita harapkan ialah ada sesuatu yang boleh mengubah dan memperbetulkan keadaan ini..

Entah betulkah bebelan saya ini... Kita kena cabul dari segi wang ringgit yang mana akan melibatkan kesihatan diri kita dan maruah kita juge...
 

Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much. 

Bookmark and Share
Share

2 comments:

FeeQ said...

betul pastu u need pay expensive for the medicine or the treatment... swt =.="

hudamcgyver said...

sejak industrial training + final year project,

tak suka medical doctor

berlagak

tapi tak semua (kot)

Entri-Entri terkini