CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Wednesday, May 19, 2010

Awas..sengatan kala jengking lebih berbisa dari sengatan lipan..

Pernahkah anda disengat oleh kala jengking atau lipan? Kepada sesiapa yang pernah mengalaminya pasti memahami keperitan yang dialami apabila disengat oleh kedua-dua binatang ini..

Kalajengking merupakan salah satu serangga yang paling menyeramkan dan berbahaya sekali apa-bila menyengat, terutama bila menggunakan sengatnya yang ada dibelakang. Bila kalajengking ini menyengat, keperitan akan dirasakan terutama apabila ia menggunakan penyengat di belakangnya..

Kala jengkinag akan tinggal hidup di sebalik tenpat-tempat yang gelap seperti di sebalik batu, daun-daun kering dan bekas-bekas di sekitar rumah seperti pasu dan sebagainya. 

Jika terkena sengatan ikutilah cara2 dibawah yang saya ambil dari obatkuno.
Resepinya adalah seperti berikut berikut:
a. Beberapa butir lada yang sudah penyek-penyekkan.
b. Minyak kelapa secukupnya, dan
c. Minyak spirit.

cara membuat ramuannya :

1. Semua bahan diatas dicampur jadi satu, lalu diaduk hingga rata.
2. Setelah rata, tempelkan ia pada bagian tubuh yang terkena sengatan kemudian dibalut dengan menggunakan kain yang bersih. Dengan cara ini Insya Allah bisa atau racun kalajengking akan dapat ditawarkan.

sedangkan sengatan lipan juga tidak kurang hebatnya tetapi hanyan merbahaya kepada kanak-kanak dan kurang merbahaya kepada orang dewasa. Pun begitu kita mesti mendapatkan rawatan segera apabila terkena sengatan kerana dikhuatiri kita mempunyai alahan terhadap sengatan yang boleh membawa kesan yang lebih teruk..
 

Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much.
Bookmark and Share
Share

Entri-Entri terkini