CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Friday, July 23, 2010

Tokek oh tokek..di manakah dikau...Kenapa kau senyap...Aku mahu rm..rm..rm ni

Tokek oh tokek.. cerita tokek dan pokook sudah semakin senyap..Kenapa? Adakah tokek di hutan atau di pondok-pondok sudah habis atau jumlah yang sudah ditangkap telah mencukupi? Apapun keadaannya cerita tentang tokek sememangnya sudah reda..tidak seperti dulu di mana cerita tentang tokek ada di kedai-kedai kopi dan sebagainya..

Pernah terjadi cerita di lahad datu Sabah di mana 2 orang sanggup berbunuhan antara satu sama lain kerana berebutkan seekor tokek yang cuma 250gram... Begitulah bernilainya tokek pada masa itu..

Mungkin sekarang masih bernilai tetapi cuma ceritanya sudah senyap dan tiada urusniaga secara terbuka. Ramai juga orang yang telah mula memelihara tokek atau pokook. Ada yang menangkap beberapa ekor dan dilepaskan di rumah mereka dengan harapan tokek itu cepat membesar dan akan mendatangkan pulangan yang besar kepada mereka nanti..

Biarpun begitu tidak kurang juga orang yang berjaya menjadikan tokek satu sumber pendapatan mereka.. Ada seorang di ranau yang hanya menjual tokek kecil dan tiada saiz.. iaitu , 250 gram telah menjana lebih kurang rm20,000 hasil dari penjualan tokek.. Satu ekor cuma 2 atau 3 ratus tapi kalau banyak boleh menjadi banyak juga..

Tokek memang berjaya menjadi satu cerita yang popular dikalangan penduduk tempatan dan akan menjadi kenangan selama-lamanya..
 


Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much.


Bookmark and Share
Share

4 comments:

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

hahaha teringat pulak tokek kat belakang almari nenekku di kampung huhuhuhhuhu

tokkkeekkkkkkkkkkkkk

iddinm said...

Tini,
Kenapa x tangkap....hahah

jal said...

aku pun ad pelihara tokek jugak, tp xtau fav food dia.. huhuhu

iddinm said...

Fav food pokook? banyak tp pokook atau tokek sangat suka makan serangga seperti cengkerik, belalng dan lipas.. Lipas sangat sesuai untuk membuatkan pokook cepat besar.
Ada juga orang yang memberikan pokook mereka makan hati ayam mentah tetapi saya rasa makanan yang paling sesuai ialah lipas.

Entri-Entri terkini