CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Saturday, July 3, 2010

Tokek seberat 64kg berharga rm64 juta satu pembohongan dan cerita karut...

Cerita mengenai penemuan seekor tokek seberat 64 kilogram adalah pembohongan semata-mata. Cuba anda lihat betul-betul gambar di bawah. Dari gaya orang yang duduk macam di stesen bas kampung dengan helmet di tempat duduk...ini hanyalah ciptaan photo editor dan cerita mengenainya hanya diperbesar-besarkan oleh orang yang berkepentingan. Kenapa hanya satu foto yang ada?

Kalau anda mahir mengedit photo dengan menggunakan photoshop editor maka mudah sahaja untuk menghasilkan gambar seperti ini.. Anda boleh memindahkan gambar  badan tokek dari satu photo ke photo bus stop tempat budak ini duduk...

Semua orang pun kena tipu oleh cerita ciptaan komputer ini..
Dengan menggunakan photoshop editor juga anda boleh membesarkan bahagian yang anda suka pada mana-mana bahagian photo. Misalnya jika anda ingin kakinya kelihatan besar maka anda boleh mengeditnya hanya dengan menggunakan mouse..


Gambar yang ini pula tokek ka tu? macam satu cicak yang selalu kedapatan di National Geographic. Ada cicak jenis Salamander yang selalu dijumpai di negara seperti USA yangt besar seperti ini tapi ini bukanlah tokek..

Jika anda disajikan dengan berita dan gambar, maka ada eloknya anda mengkaji dulu kebenaran gambar itu kerana kadang-kadang cerita kecil boleh menjadi sebesar gunung jika diperbesarkan oleh orang yang ingin mengaut keuntungan dari cerita yang mereka hasilkan.. Kalau benar cerita itu sudah lama orang Indonesia dan Filipina kaya-raya kerana mereka biasa memelihara tokek di rumah mereka sebagai haiwan peliharaan..

Tapi setakat ini tidak ramai orang yang telah menjadi kaya kerana tokek..entah2 belum ada..

Kalau anda ingin membaca cerita penjualan tokek semahal rm64 juta atau kalau Rupiah rp179milyar...sila ke link di bawah:



Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much. 

Bookmark and Share
Share

6 comments:

akbar said...

salam, ada ckit mo komen la, ntah la pla sjauh mn kbenaran foto tokek 64kg tu, tp apa yg sy mo kongsi dcni, d sabah mg sdh ada jd jutawan psl tokek tu..sbb dpan mata sy sndri tauke cina membyar cash dgn pemilik tokek yg mempunyai berat 1.2kg dgn harga RM1 juta ringgit..mmg btul la crita pemburu tokek jd jutawan tu bro..

FatinNad said...

pelik je nama. tokek tuh apekah.? tp mcm comel pon ade gak~

iddinm said...

Akbar..
aku juga ada mendengar cerita orang menjual tokek 320gram dengan harga 125k tapi yang 64kg tu macam cerita dongeng la.

iddinm said...

MissNafa:
Tokek adalah cicak 5 jari seperti yang di gambar dan seangkatan dengannya... mahal dan comel

zalizalu said...

tokek ohh tokek... :P

Anonymous said...

assalam,cter tokek mmg btul tu..tp cter je x tepat..tokek 64kg tu bkn budak yg dot,tp askar kat sabah..skrg org tu tgh travel around the globe..serious shit mmg btul bro..ade org yg aku knal satu ofis dgn askar tu,dye bg kat knalan aku tu 1million..sbb escort g airport pastu da kwn lame ngn dye..pcaye xpcaye up 2 u la.......

Entri-Entri terkini