CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Tuesday, August 17, 2010

AKU MAU TELAN IKAN INI HIDUP-HIDUP? Lupakan kesibukan Hidup Sebagai Blogger sementara waktu

Kesibukan hidup sebagai pekerja di sektor swasta tidak menghalang kami dari melakukan sesuatu yang biasa di buat di kampung-kampung di luar bandar.. Di Sabah sekarang kebanyakan sungai di kampung-kampung telah di isytiharkan sebagai sungai Tagal yang mana hasilnya hanya boleh dipungut bersama penduduk sekitar selepas tempoh tertentu biasanya dalam 6 bulan hingga setahun. Untuk yang belum tahu apa itu Tagal.. Tagal bermakna jika sungai itu ditagal maka tidak ada sesiapa yang akan dibenarkan mengutip hasil sungai tersebut dalam tempoh tertentu dengan apa sahaja perlatan termasuk jala, rambat, pukat, pancing dan sebagainya.

Berlainan pula dengan kami, kami telah mengisytiharkan bahawa kolam besar di kawasan perumahan tempat kerja adalah kawasan larangan dan di Tagal. Setelah 8 bulan di tagal maka akhirnya tiba juga masa menuai hasilnya yang dinanti-nantikan selama ini.. Lihat sahaja aksi-aksi penangkap ikan dan pemerhati pada waktu tangkapan itu dibuat..


Inilah kolam yang di tagal itu

Memeriksa pukat yang dipasang di laluan air keluar


 Sebahagian daripada ikan yang berjaya ditangkap..


 

 Antara ikan yang berjaya ditangkap iaitu ikan haruan, talapia dan ikan emas


ikan yang siap di bungkus untuk diagih-agihkan kepada semua penghuni berhampiran...


Apa yang penting di sini adalah kerjasama di mana selepas larangan menangkap ikan dilaksanakan maka semua orang berkerjasama mematuhi larangan itu. Hasil yang diperolehi di bahagikan sama rata dan bukan hanya sebahagian yang dapat hasilnya. yang penting semua orang enjoy pada hari itu...



Pendapat anda mengenai post ini sangat dialu-alukan... Terima kasih.
 
Bookmark and Share
Share

2 comments:

Unknown said...

dulu kalau balik kg .. selalu ikut en abg kita gi memancing kat kolam ikan.. best.

iddinm said...

Memang best memancing atau menangkap ikan ini..

Entri-Entri terkini