CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Wednesday, September 1, 2010

MERDEKA..MERDEKA.. MERDEKA..MERDEKA... MERDEKA

Salam Merdeka dan 1 Malaysia..
Merdeka, merdeka, merdeka.. begitulah laungan Tunku Abdul Rahman sewaktu negara kita mencapai kemerdekaan dari penjajah British pada 31 Ogos 1957. Sejak dari itu tarikh ini sentiasa diperingati di tanah air kita selama 53 tahun lamanya.

Tunku ketika melaungkan kata-kata merdeka, merdeka, merdeka menandakan Malaysia menjadi sebuah negara yang berdaulat

Apa sebenarnya maksud kemerdekaan pada diri anda? Saya percaya istilah kemerdekaan ini banyak diguna pakai dalam pelbagai bidang yang sesuai penggunaannya umpamanya anda boleh dikatakan merdeka apabila selesai menyiapkan satu tugas.. Sebab itulah kawan-kawan sekolah aku dulu selalu melaungkan kata-kata merdeka!!! dengan penuh semangat setelah tamat peperiksaan yang diduduki.

Selain dari itu kita juga boleh menggunakan istilah merdeka apabila kita mencapai satu kejayaan kerana selepas itu tentulah kita tidak perlu risau tentang perkara yang sama kerana kita telah berjaya melakukannya.
Tapi yang paling sinonim dengan penggunaan kata-kata merdeka ini ialah hari kemerdekaan sesebuah negara dari cengkaman penjajah. Dahulunya negara kita dijajah oleh pelbagai negara antaranya Jepun dan British tetapi akhirnya telah mencapai kemerdekaan pada 3 ogos 1951. Terima kasih kepada usaha pemimpin negara kita pada masa itu kerana dengan usaha mereka maka kita mengecapi kemerdekaan yang ada pada kita sekarang ini.

Bukan mudah kehidupan penduduk sesebuah negara apabila negara mereka masih dijajah oleh penjajah. Hasil negara itu akan dikaut oleh penjajah dan cara pemerintahan di situ juga harus mengikut apa yang dimahukan oleh penjajah.

Negara Malaysia memang sebuah negara yang bertuah dan begitu juga dengan rakyatnya...


Pendapat anda mengenai post ini sangat dialu-alukan... Terima kasih.

Bookmark and Share
Share

4 comments:

Bella Enveeus said...

Selamat Hari Merdeka.. Semoga rakyat Malaysia juga lebih elok dan matang..

diraja22 said...

sama2 lah kita menjaga kedaulatan negara n kesucian agama islam..

iddinm said...

Syukurlah kita hidup di malaysia..aman dan damai

iddinm said...

Tapi aku rasakan yang kemerdekaan sebenar Malaysia ialah 16 September. 31 Ogos hanya untuk tanah Melayu. waktu tu sabah dan Sarawak belum menyertai Malaysia

Entri-Entri terkini