CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Friday, May 7, 2010

KISAH SEORANG BIASA YANG HANYA LULUS SPM MENJANA RM25000 SEBULAN

Salam,

Kisah yang aku coretkan pada kali ini ialah mengenai seorang biasa yang hanya lulus SPM dan sekarang menjana RM 25,000 sebulan. Apakah yang menyebabkan beliau boleh mendapat pendapatan yang begitu tinggi. Apa kerja yang boleh buat duit seperti itu? Kita yang kerja dengan kerajaan atau swasta mau dapat rm4000 pun susah...

Dahulu beliau yang hanya mempunyai kelulusan SPM berkerja sebagai pembantu makmal sekolah. Gaji untuk ini kalau di kira semua adalah lebih sikit Rm 1000.  Apabila beliau mendapati yang gaji seperti itu tidak mncukupi untuk menampung keluarganya, beliau berusaha untuk mencari jalan bagaimana untuk mendapatkan pendapatan sampingan dan perlahan-lahan beliau mengumpul duit dari gajinya untuk dibuat deposit membeli sebuah kereta jenis toyota hilux dan dengan kereta ini beliau membuat kerja transport sayur-sayuran dari Mesilou Ranau ke KUndasang. Pekan Kundasang merupakan pusat pengumpulan sayur di daerah ini. Rupa-rupanya kerja sebegini lumayan dengan pendapatan rm3000 sebulan. Keuntungan diperolehi dari penjualan semula sayur yang di beli di Mesilou dengan untung Rm1 sekilo. Beliau hanya mengambil satu tan sayur sekali seminggu.. so bayangkan pendapatannya.. 

Tambahan daripada itu beliau juga memulakan bisnes sayur dari kundasang ke Kota Kinabalu dengan keuntungan yang lebih tinggi iaitu sekitar rm2 sekilo. Ini kerana bekalan sayur boleh didapati pada harga yang murah di Kundasang malahan lebih murah lagi jika diambil dari penanam itu sendiri.

Dengan pendapatan seperti ini dan ditambah dengan gaji bulanannya akhirnya beliau berjaya membeli sendiri tanah pertanian seluas 10 ekar di Mesilou, Ranau dan mengusahakan sendiri tanah tersebut dengan menggaji beberapa orang pekerja asing dan menanam pelbagai tanaman seperti tomato, kobis, cili dan sebagainya.. Beliau menjual sendiri hasil tanaman di kebunnya itu ke Kota Kinabalu dan mengembangkan lagi jualannya sehingga ke Brunei dan Lawas Sarawak. Dari sinilah pendapatannya mula berkembang maju dan boleh dikatakan untung bulanan melebihi rm25000. Beliau tidak bercadang untuk berhenti kerja sebaliknya menggaji orang untuk membantunya menghantar dan menjual sayur tersebut.. Kerjanya lebih senang.

Beliau tidak menoleh ke belakang lagi dan baru2 ini beliau mula membeli beberapa ekar tanah lagi untuk diusahakan dengan tanaman kelapa sawit dan sudah mula mengeluarkan hasil. Saya berpendapat beberapa bulan lagi beliau sudah bergelar jutawan andainya belum jadi jutawan pada masa ini..

Sekarang ini beliau sudah memiliki 5 buah lori untuk kegunaan bisnesnya dan beberapa buah rumah di Kota Kinabalu yang disewakan. Saya dapat rasakan yang pendapatan beliau itu akan sentiasa berkembang dengan bisnes baru yang diceburinya. Begitulah kisahnya yang saya rasa boleh jadi tauladan kita semua. Hanya denagn menjual sayur beliau boleh menjadi kaya... walaupun bukan yang paling kaya tetapi agak kaya dengan hanya menjual sayur dan kelulusan SPM. tidak memiliki sebarang Degree certificate..

Kita pula bagaimana? mau jadi penulis blog seumur hidup? Boleh juga tapi kena ada kerja dan pendapatan sampingan lain.. Kerja berblog tidaklah menguntungkan sangat selain kepuasan yang hanya dapat dirasakan oleh diri masing2..

 

Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much.
Bookmark and Share
Share

3 comments:

kyuubi_85 said...

memang mantaplah. rezeki orang. kalau aku yang buat, tak tau lg berhasil ka tidak. huhu

iddinm said...

Kita hanya mampu berusaha.. yang lainnya berserah kepada tuhan

cik FS said...

waaa.. bagus la mcm 2.. sbnrnya.. krja apa pn yg kta buat, klau dgn ksungguhan tetap akn brhasil.. =)

singgah blog sy ye.. ;p

Entri-Entri terkini