CLICK MY NUFFNANG AD'S

Mari Ramai-Ramai Klik..

Tuesday, April 27, 2010

KETAHUI SIAPA VISITOR BLOG ANDA....KENAPA??

Pernahkah anda terfikirkan untuk memeriksa siapa pengunjung blog anda? Dan kenapa pula anda harus tahu mengenainya. Dari mana? Dan bagaimana mereka masuk melawat ke blog anda?

Setiap hari saya pasti bloger-bloger yang aktif berblog akan melihat kepada berapa ramai pengunjung atau lebih tepat pengunjung unik blog mereka. Apa tidaknya kehadiran ramai pengunjung unik akan memberikan mereka banyak kelebihan terutama dari segi pendapatan blog mereka. Ini kerana hanya blog yang mempunyai traffik unik atau pengunjung unik yang tinggi yang selalunya akan menghasilkan wang untuk blog.. Macam blog aku yang sikit saja pengunjungnya, belum lagi merasa bagaimana dapat duit tersebut..hehe

Cuba anda perhatikan pengunjung blog anda. Adakah yang datang melawat blog anda itu adalah cuma kawan-kawan satu kolej anda, atau kawan-kawan blogger atau pengunjung yang anda sendiripun tidak kenal atau yang lain-lain..

Jika yang rajin datang melawat blog anda hanyalah kawan-kawan anda yang datang dari satu kolej atau satu tempat kerja, atau satu kampung/daerah dengan anda maka mereka mungkin datang atas sebab mereka kenal anda dan tidak lebih dari itu. Adakah pelawat yang datang ke blog anda itu adalah stranger ataupun blogger-blogger yang anda tidak kenal maka mereka mungkin datang kerana mereka mahukan sesuatu dari blog anda seperti info atau maklumat dan juga untuk mendapatkan balasan kunjungan. jadi pengunjung ke blog mereka juga akan bertambah.

Ketahui dari mana mereka datang dan dari mana mereka masuk ke blog anda. Anda boleh memeriksa 'keyword' yang mereka gunakan dalam SEO yang membawa mereka ke blog anda dengan menggunakan info 'keyword' dari akaun nuffnang anda. Dari situ anda dapat buat sesuatu untuk memantapkan lagi post anda dengan 'keyword' yang lebih sesuai.

Selalunya 'keyword' yang mereka akan gunakan itu adalah sesuatu yang menggambarkan apa yang mereka mahu cari. 

Jika yang datang mengunjungi blog anda adalah kawan-kawan kenalan anda maka saya rasa 'keyword' itu kurang penting kerana mereka telah tahu alamat blog anda dan biarpun anda menulis apa saja mereka akan datang juga. Contohnya anda tulis "aku belum makan lagi" pun anda akan dapat berpuluh-puluh komen dari mereka.. Betul tak.. tidak kira apa post anda, mereka tetap akan datang dan memberikan komen mereka..

Tapi jika yang datang itu ialah stranger dan menjumpai maklumat atau isi post yang berguna, ini akan membuatkan blog anda mendapat seseorang pengunjung yang lebih baik. Saya tidak cakap yang kawan-kawan tidak penting (malahan sama penting dengan pelawat lain kerana mereka adalah 'unique visitor juga') tapi anda harus buatkan pengunjung yang tidak kenal anda akan mengingati blog anda selepas mereka datang mengunjunginya.

Dengan mengenali pengunjung anda, maka anda akan membuatkan blog anda lebih bervariasi dan lebih mantap dalam mengekalkan tahap traffik dan akan bertambah dari masa ke semasa..
 

Selamat mencuba. 

Coretkan sesuatu untuk membuatkan 'post' itu lebih bermakna. TQ so much.
 
Bookmark and Share
Share

9 comments:

Anonymous said...

owh..mcmtu.. thanks utk ilmu ni.. >.<

Mrs. Q! said...

gud info! bnykkanlah lg tutorial/tips blogging ye (^_^)y

Ken Wooi said...

i think most of my readers are not personal friends of mine.. =)

Qaira Haffieze said...

Wah! kekadang tu benda2 yg agak simple camni kita mudah terlepas pandang... bila selalu refresh takde la asyik lupa yek...tq 4 da info..

Jong said...

Nanged!!!!

iddinm said...

ken.. you're lucky becoz of that.. actually i've visited your blog a few time even though you dont know me becoz i like to read the post.. :-)

Unknown said...

bro today aku dpt byk visitor dari oversea tau....so apa pendapat ko? drg jmp blog aku ni masa drg google something ka?

iddinm said...

Muse.. biasanya dari mana-mana ja.. Tidak kiralah dari oversea ka atau dari mana asal kena dorang punya carian dengan blog kita tulah dorang datang. Atau dorang masuk dari blog orang lain juga. Mungkin ada something keyword bro yang kena dengan carian mereka. Cuba join nuffnang dan chk refferal keyword

Anonymous said...

You are so awesome! I do not suppose I've truly read anything like this before. So great to find someone with a few original thoughts on this topic. Seriously.. thank you for starting this up. This website is something that is required on the web, someone with a little originality! short term loans
my web site > payday loans las vegas

Entri-Entri terkini